Op dit blog vindt u posts die te maken hebben met het veranderingsproces dat als doel heeft om jeugdtennis verslavend leuk te maken.

maandag 18 februari 2013

'Geen idee waarom...'


door: Ronald Pothuizen, projectleider Tenniskids
Voor wiskunde kon ik vroeger niet echt warmlopen. Lag dat aan de leraar? Had ik geen gevoel voor wiskunde? Opvallend genoeg waren mijn cijfers voor scheikunde erg hoog (ook best een hoop rekenen, toch?). De scheikundeleraar was niet echt veel populairder dan de wiskundeleraar. Wat was er aan de hand?

Heel wat jaren wist ik niet wat de oorzaak was van dit 'fenomeen'. Nu ik me meer bezighoud met jeugdtennis en mij steeds meer verdiep in de wijze waarop kinderen de motivatie vinden om zich ergens in te verdiepen, krijg ik een idee wat er aan de hand was.

Waarom? Daarom

Je kent vast de fase waarin kinderen continue vragen 'waarom?' Eerlijk gezegd houdt die vraag nooit op. Kinderen vragen op een gegeven moment niet meer constant naar het 'waarom' (dat wordt er door de ouderen wel uitgehaald), maar willen graag weten waarom ze dingen moeten doen.

Vertel waarom

Dit is de reden dat wij onze trainers altijd adviseren aan te geven waarom kinderen iets moeten leren. Alleen als kinderen snappen dat een oefening of het verbeteren van hun techniek helpt om iets anders voor elkaar te krijgen, is de kans groot dat zij gemotiveerd raken om tijd te investeren in de oefening.

NU

De oefeningen die de kinderen doen moeten wel een relatie hebben met de nabije toekomst. Een greep oefenen omdat je anders over vier jaar in de problemen komt, is te ver van hun bed. Maar proberen meer door de bal heen te zwaaien zodat je de bal harder kunt slaan en het zo wel heel lastig wordt voor je tegenstander, is veel interessanter.

Ik heb het!!

En dat is wat er bij mij met wiskunde fout is gegaan. De leraar heeft mij werkelijk niet duidelijk kunnen maken wat de relatie is met wereldse zaken en wiskundige formules. De enige die ik kan herinneren is de wijze waarop je de hoogte van een toren bepaalt. Geen idee waarom ik dat eigenlijk wilde weten.

Maak van tennis geen wiskunde

We moeten voorkomen dat we van tennis 'mijn' wiskunde maken. Allerlei zaken leren waarvan ik geen idee had waarom ik het moest leren. Een goede Tenniskidstrainer weet altijd de verbinding te leggen met het spel (de wedstrijd) van de kinderen. Sterker nog, de beste Tenniskidstrainers baseren hun hele lesaanbod op het spel van het kind en de behoeftes die het kind op dat moment heeft. Voorbeelden: kan ik mijn service harder leren slaan, kan ik meer gebruik maken van de hoeken in de baan en mijn tegenstander laten lopen of hoe speel ik een korte bal zoals mijn tegenstander dat in mijn laatste wedstrijd deed?

De lessituatie

Ouders gaan zien dat de moderne tennisles er totaal anders uit ziet. Geen ellenlange drills meer met vaardigheden die op dat moment te moeilijk of niet relevant zijn. Veel oefenvormen vanuit het totale spel. En tactische situaties met duidelijke bedoelingen die ervoor zorgen dat er ook technisch een bepaalde beweging nodig is. Voor veel ouders lijkt het vanaf de tribune dat er alleen maar gespeeld wordt, maar het tegendeel is waar. Zaken die de kids moeten leren, worden aangeboden in een reeële situatie waardoor ze het geheel beter begrijpen en de motivatie toeneemt.

1 opmerking: